Het RiFD introduceert de kwaliteitsrating. Deze rating is een indicator voor de kwaliteit van een advieskantoor. Het is een graadmeter voor de service, professionaliteit en advieskwaliteit die van een kantoor mag worden verwacht op basis van objectieve criteria.
Algoritme
De score is het resultaat van een algoritme dat wordt gevoed met data uit openbare bronnen. Deze data zijn opgenomen in de uitgebreide database die het RiFD heeft opgebouwd van alle in Nederland actieve financiële dienstverleners. De informatie is voornamelijk afkomstig uit de registers van de Kamers van Koophandel, de Autoriteit Financiële Markten (AFM), klachteninstituut Kifid, kredietinformatiebureaus en website(s) van de advieskantoren.
Kwaliteitsratings per kantoor
Per kantoor (KvK nummer) wordt een rating afgegeven. Verzekeraars en serviceproviders kunnen in het kader van hun distributiebeleid de kwaliteitsrating opvragen van de met hen samenwerkende kantoren, maar er kunnen ook individuele kwaliteitsratings online worden opgevraagd.
Kosten en inhoud rapport
Het rapport bestaat uit een kwaliteitsrating (eindscore) en 4 subscores, die de basis vormen voor de eindscore. De subscores worden toegekend op het gebied van:
- ervaring
- digitalisering
- vakbekwaamheid
- financiële gezondheid
Daarnaast worden er plus- en minpunten toegekend. Een uitgebreide toelichting treft u aan in het rapport.